onsdag 4 december 2013

H som i rektangel

Experimentet med bokstäver och former fortsätter. Barnen gjorde masker och använde sig av olika former. Vi pratade vad formerna hette och vilka bokstäver som liknade formerna. Efteråt frågade vi barnen hur de jobbade med maskerna.





Olivia: Först fick jag ett runt papper. Med hål i som var mun och ögon. Jag målade på den. Jag tog röd där uppe och runt ögonen. Sen klippte jag ut hår i fyrhörningar. Jag klippte långa bitar för jag ville ha långt hår. Sen klippte jag ut tänderna i fyrhörningar. Jag tog gult papper för att dom skulle glänsa. Å sen limmade jag på dom på munnen. Sen klippte jag röda ögonbryn också i fyrhörningar. Dom limmade jag på, på ögonen.





Gustav: Först målade jag kinderna, och resten av ansiktet rött för det är blodet. Sen gjorde jag håret. Jag klippte ut trianglar i blått papper, inte för stora bitar, korta små bitar för att masken skulle ha kort hår. Sen limmade jag på håret i pannan, högst upp på toppen. Sen klippte jag ut tänder, trianglar för att det var snyggt och för att masken blir läskig när den har vassa tänder.
 
 
 


Atlas: Först fick jag en cirkel med ögon och mun. Sen tog jag en massa färg, jättefina färger å jag visste hur jag skulle göra. Jag tänkte hur jag skulle göra för att den skulle bli läskig och fin, så jag målade mycket grönt och rött runt munnen. Sen klippte jag ut långa bitar, rektanglar, för masken skulle ha långt hår. För att den skulle bli fin tog jag röda och blåa bitar i håret. Sen satte vi på ett snöre så att man kan ha masken på sig.





Isabel: Jag började med att måla det (masken). Jag tog rött och Rosa och Gul och Blå. För det blir bäst. Sen gjorde jag huggtänder, i trianglar så att dom är vassa. Dom limma jag in i munnen, bakom masken. så att dom syns i munnen. Jag gjorde huggtänder för att man kan göra en rosett av dom om man tar ihop spetsarna. Sen gjorde jag håret, jag klippte långa bitar, för att masken ska ha långt vackert hår. Sen gjorde jag ögonbryn, för det har ju alla. Utom spöken.





Joni: Först målade jag masken röd på pannan och mellan ögonen och gjorde blåa ögonbryn. Jag använde dom färgerna för att jag ville det och för att den skulle ha lila läppstift, och svarta kinder. Jag klippte ut rakt långt hår för att jag tycker det är fint. I svart för att den är läskig då. Och sen var den klar.




 
Emilia: Jag fick en "rund" med hål i som är ögon mun. Å sen målade jag blåa ögonbryn. Och en orange panna. Sen målade jag rosa och rött på ansiktet för att det är fint. Sen tog jag rött och rosa papper och klippte långt hår. Jag klippte långa bitar inte små, för annars blir det kort hår. Sen klippte jag tänder, lila små, som jag limmade på där uppe på munnen. Och en stor lila tunga som ser ut som en bokstav, triangel A.